2 april 2012

Blåbär/Jordgubbspaj

  Som ni ser på rubriken så har jag gjort blåbär/jordgubbspaj, jag gjorde pajen igår kväll. När jag kom hem idag fanns det 1/4 paj kvar, det är väl roligt när folk gillar ens paj, det betyder att den var god, men behöver den ta slut så snabbt? :) Jag ska skriva ner receptet här nedan nästan rakt från husliga boken.

  Blåbär/Jordgubbspaj

Mördeg:
- 100 g margarin
- 1/2 dl socker
- 1 ägg
- 2 dl vetemjöl
 -1 tsk bakpulver

Fyllning:
- 5 dl blåbär
- lite jordgubbar
- 1/2 dl socker
- 1 msk skorpsmulor
- 1 msk gelésocker

  Steg 1:
Smörj formen och sätt ugnen på 200 grader.


   Steg 2:
 Vispa det mjuka margarinet och sockret vitt och pösigt. Tillsätt ägget medan du vispar.


   Steg 3:
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner mjölblandningen i smeten med en slickepott.

  Steg 4:
Tryck ut degen på bottnen av formen och upp mot kanterna. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. Häll i formen 


   Steg 5:
Grädda på mellersta fasen 20-25 minuter

   Steg 6:
Ät & Njut!



  Kom just på att jag gillar att baka, kanske blir fler recept snart. Nu ska jag läsa på finska prov och sen blir det innebandy! :D

Take Care!

2 kommentarer:

  1. låter smarrigt! Var e na goo? ;)

    SvaraRadera
  2. Nå ja hinda ita ein lilla beta, å hä va no ganska go :D

    SvaraRadera