11 mars 2012

Söndagsmorgon

  Klockan är 08.03 när jag slår upp ögonen, solen strålar in genom fönstret och säger "kom ut, kom ut nu". Jag ligger och drar mig en halvtimme innan jag går upp. Bäddar sängen, drar på mig en tröja och hasar mig ner för trappan. Jag gör min vanliga frukost, två havrebröd med ägg och ett stort glas apelsinjuice, man får mycket energi med den frukosten. Jag hinner dock inte göra den på skolmorgnar, det vore dock väldigt nödvändigt.
   Jag tittar ut genom fönstret och ser på termometer att det är +2 grader, och hurrar inombords. Nu smälter snön!! Lägger mat och vatten åt hunden, hunden äter och om en stund får jag fara ut på en länk runt sjön med hunden. Solen skiner underbart, men det blåser en elak, kall vind. Jag går en kilometer, hunden är ivrig, men har äntligen lärt sig att inte dra i kopplet. Tänker att kanske man skulle försöka springa en bit, jag får stanna när jag vill... Jag börjar springa, och de två första kilometerna går det bra, sen kommer stickningarna smygande. Ajj, ajj det gör så ont i magen (åt en halvtimme förrän jag for på länk, så det var mitt eget fel) Kilometer efter kilometer springer förbi, plötsligt är jag hemma och sitter mej ner på trappan och pustar ut, helt svettig i håret. Jag har sprungit 7 kilometer, jag har sprungit runt sjön förr, men det är premiär för i år. Så jag är stolt! Och på 50 minuter är jag ännu stoltare över! Och så länge jag gjorde det här så sov min lillasyster, vilket jag är stoltast över!

  En stund senare går jag för att mata kaninerna i ladugården, jag lägger gräs och snö åt dem. Sen kommer jag på att jag vill hjälpa mamma i "föusi", mamma blir lite paff när jag kommer in och berättar att jag har sprungit runt sjön redan idag, klockan är bara halv elva. Jag ger gräs åt korna, skrapar bort lite skit och "båsar" under korna. En timme senare är jag färdig. Klockan är halv tolv och jag tar en skön, varm dusch, och nu sitter jag här och skriver om min produktiva söndagsmorgon. Är faktiskt ganska stolt! Men nu ska jag göra lite läxor.

  Tyvärr ingen bild idag, heller, hade nog tagit en bild på telefonen när jag sprang, men min telefon saknar sladd att koppla i datorn, så jag kan inte ladda upp den, men anyway, Take Care!

1 kommentar: